نازپوش

طراحی و خیاطی

نازپوش

طراحی و خیاطی

۱۵
آبان ۹۵


الیاف نخ مانند پارچه، در جنس، ضخامت و رنگ تنوع فراوان دارد. موقع انتخاب و خرید نخ رنگ آن را قدری پر رنگ تر از رنگ پارچه انتخاب کنید، زیرا رنگ نخ پس از باز شدن کم رنگ تر از آن چه که روی قرقره پیچیده شده است به نظر خواهد آمد. نخ باید با جنسیت و ضخامت پارچه هماهنگ باشد. برای انتخاب نوع نخ با پارچه به جدول زیر مراجعه کنید.



انواع مختلف الیاف دوختنی عبارتند از: قرقره نخی مرسریزه، قرقره ابریشمی، قرقره نایلونی، قرقره پلی استری، کش قیطانی، عمامه نخی، ابریشم تابیده و نخ کوک.

 

قرقره نخی مرسریزه

این نوع قرقره دارای الیافی تاب دار است و بیشترین مصرف را در دوخت دارد.


قرقره نایلونی

‏از این قرقره برای دوخت پارچه هایی که الیاف آن مصنوعی است مانند پوشاک «بشور و بپوش» استفاده می شود، زیرا این نوع پارچه نیاز به اتو ندا‌رد و الیاف نایلونی نیز جهت صاف کرذن احتیاجی به اتو نخواهد داشت. هرگز الیاف پشمی و نخی را با الیاف نایلونی ندوزید! زیرا آنان به اتوی د‏اغ احتیاج دارند و الیاف نایلونی در اثر تماس با اتوی داغ ذوب می شوند.( عکس کوچک در تصویر زیر )



قرقره ابریشمی

‏برای دوختن انواع پارچه ابریشمی از این قرقره استفاده می شود! زیرا به خوبی روی پارچه می خوابد، گره نمی افتد و به علت ظرافت زیاد، اثر آن روی پارچه باقی نمی ماند. از این رو. می توان روی پیلی های پارچه های لطیف را توسط این قرقره کوک زد، اتو کرد و سپس کوک را شکافت بدون آن که اثر آن روی پارچه باقی بماند. 


کش قیطانی باریک

کش قیطانی که در ضخامت بسیار نازک و گاه معادل با ضخامت الیاف قرقره نخی بافته می شود، برای چین کش کردن پارچه به کار می ر‌ود. دارای خاصیت ارتجاعی زیاد است. پس از دوخت، الیاف کش قیطانی در سمت زیر پارچه دوخته می شود.


نخ کوک

‏نخی که برای کوک زدن به کار می رود باید آهار نداشته باشد. در موقع خرید توجه کنید که نخ دارای گره نبوده و ضخامت آن کم یا زیاد نباشد.


ابریشم تابیده

‏از ابریشم تابیده برای دوخت جا دکمه استفاده می کنند. رنگ آن ثابت بوده و گاه به صورت کلاف های کوچک شش لا در بازار موجود است.

عمامه ی نخی

‏از عمامه ی نخی جهت شلال دوزی رو‌ی درزها استفاده می کنند. کافی است سوزن ماشین دوخت ر‌ا در اندازه درشت تهیه کنید و سپس نخ عمامه را روی ماشین دوخت بیندازید و نخ قرقره همرنگ آن را به ماسوره بپیچید. سپس میزان د‏وخت بخیه ماشین دوخت ر‌ا درشت کنید.



توجه کنید:

هنگام خرید و استفاده از نخ به موارد زیر دقت کنید:

۱- چنان چه از نخ هایی با الیاف فانتزی که به گروه نخ های گلابتون دوزی اطلاق می شود، استفاده می کنید، هنگام دوخت باید کشش نخ در قسمت زیر، شل باشد.

۲- نمره نخ رویی و زیری هر دو باید از یک نمره و یک رنگ باشد، مگر در موارد استثنایی که در این صورت رنگ و نمره آن ها طبق دلخواه تغییر می یابد.

۳- در دوخت انواع پارچه از نخ های معمولی از نوع پنبه ای براق با علامت (Cotton) استفاده شود.

۴- از نخ نامرئی تا حد امکان استفاده نکنید، زیرا باعث کوتاه شدن عمر چرخ می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۵
حمید شهیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی