نازپوش

طراحی و خیاطی

نازپوش

طراحی و خیاطی

۱۶
آبان ۹۵

دامن تنگ ساده
 دامن تنگ ساده که دامن شماره یک نیز نامیده می شود از رایج‌ترین دامن‌ها بوده و برای دوخت آن لازم است دو الگوی مجزا یکی برای جلو و دیگری برای پشت تهیه می‌شود که هر یک را تشریح می‌نمائیم:

جلوی دامن ساده
برای قسمت جلوی دامن ساده ابتدا دور کمر و دور باسن و قد دامن را اندازه گرفته سپس مطابق با شکل زیر پارچه را به اندازه "1" /"4" دور باسن بزرگ به اضافه 2 سانتی متر دولا می‌کنیم.





در قسمت چپ یعنی از قسمت دولای باز، به اندازه قد باسن پایین می‌آییم و از بالا دو سانتی‌متر به سمت راست داخل رفته، از نقطه A به قد باسن وصل می‌کنیم. (این اندازه معمولا 18 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود فاصله A تا B را نصف می‌کنیم و از هر طرف 5/1 سانتی‌متر به طول 12 سانت ساسون می‌گیریم.

پشت دامن ساده تنگ
پارچه را به اندازه "1" /"4" دور باسن به اضافه 4 تا 6 سانتی‌متر برای جای زیپ یا چاک دولا می‌کنیم. از دولای باز 4 تا 6 سانتی‌متر داخل رفته یک خط مستقیم تا پایین می‌کشیم. در سمت چپ پارچه 2 سانتی‌متر برای گودی کمر تا خط باسن در نظر می‌گیریم. خط AB‌را نصف می‌کنیم و از هر طرف 5/1 سانتی‌متر به طول 12 سانتی‌متر ساسون می‌گیریم. در قسمت بالا یعنی جایی که برای چاک در نظر گرفتیم و20 سانتی‌متر برای زیپ در نظر می‌گیریم. و بقیه را دوخت می‌گیریم. در قسمت پایین 20 تا 30 سانتی‌متر برای چاک باز می‌گذاریم.



روش دوخت
اول درز پهلو را به پهنای 3 سانتی‌متر دوخته، اتو می‌کنیم. 
ساسون‌های پشت و جلو را دوخته، با اتو صاف می‌کنیم.
خط وسط پشت را از بالای دامن 20 سانتی‌متر برای زیپ باز گذاشته، بقیه را می‌دوزیم و در پایین نیز 20 تا 30 سانتی‌متربرای چاک باز می‌گذاریم.
برای دوخت زیپ، اول سمت راست لباس را به لبه زیپ قرار داده و چرخ‌کاری می‌کنیم، سپس سمت چپ را طوری قرار می‌دهیم که زیپ و دوخت سمت راست دیده نشود.
برای دوخت کمر دامن؛ اول یک چرخ ساده روی قسمت بالای دامن می‌دوزیم، تا کش نیاید بعد لایی را به اندازه دور کمر به اضافه 2 سانتی‌متر و عرض 4 سانتی‌متر برش زده و با اتو روی پارچه‌ای که برای کمر دامن در نظر کگرفته‌ایم می‌چسبانیم.
تمام درزها را پاک دوزی کرده و قسمت پایین دامن را پس دوزی می‌کنیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۶
حمید شهیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی