نازپوش

طراحی و خیاطی

نازپوش

طراحی و خیاطی

۱۵
آبان ۹۵



سوزن خیاطی انواع مختلف دارد که هر یک برای پارچه ای مخصوص، به کار می رود. درر واقع، هر سوزن برای دوخت خاصی ساخته شده ‌ و دارای شماره ی مخصوصی است.


به طور کلی سوزن نباید قابل انعطاف باشد. انواع سوزن های دستی و به خصوص ماشین دوخت عبارتند از :

سوزن دستی

سوزن شارپ (Sharp) :

این نوع سوزن دارای نوک بسیار تیز است. برای قرقره ی ابریشمی، سوزن شماره ی ٧ ‏شارپ، برای پارچه های لطیف مانند حریر شماره ی ٩ ‏یا ۱۱ و برای پارچه های ضخیم، سوزن های شاره ی ۱، ٣ ‏و ۶ توصیه می شود. به طور کلی انواع سوزن های شارپ دارای طولی متوسط است.



سوزن منجوق دوزی :

‏این سوزن دارای طول زیاد بوده و خیلی ظریف است. برای پارچه های خیلی لطیف و ظریف می توان از این سوزن استفاده کرد.



سوزن بیتوین (Between) :

‏این سوزن  دارای طول متوسط است و برای دوخت پارچه هایی با ضخامت زیاد و ضخامت متوسط به کار می رود. برای پارچه های نسبتا ضخیم از سوزن شماره ی ۸ ‏و برای پارچه های کلفت تر از شماره های ۱، ۴ و ۶ استفاده می شود.




سوزن های مخصوص ماشین خیاطی

سوزن سرسوخته یا سر سیاه ( استرچ ) :

این سوزن مخصوص پارچه های است که از طول یا عرض کش می آیند، مانند پارچه ی کشباف که در ایران به نام استرچ معروف است. هم چنین از این سوزن برای پارچه های که در زیر دست حالت نرم و لطیف دارند ( مانند کرپ، حریر و … ) استفاده می شود. سر این سوزن به رنگ تیره است، به همین علت به نام سوزن « سرسوخته یا سرسیاه » معروف است.




سوزن دوقلو :

با سوزن دوقلو می توان دو ردیف دوخت را به طور هم زمان انجام داد. معمولا قسمت پشت پارچه به صورت زیگزاگ است. قبل از دوخت، توپی ماشین دوخت را بچرخانید و مطمئن شوید که سوزن با صفحه برخورد نمی کند. در این صورت، از شکسته شدن سوزن جلوگیری می شود.


سوزن ژوردوزی :

‏نوک این سوزن انحنای گرد دارد و مخصوص پارچه های لطیف کتانی و ارگانزا است. از این سوزن برای زیگزاگ و طرح دوزی نیز استفاده می شود.

 

‏سوزن سه گوش :

مخصوص پارچه های چرم و جیر است و به علت شکل نوک آن، اصطلاحا به « ‏نوک تیغه ای » ‏معروف ‏است. این سوزن به راحتی در پارچه های ضخیم فرو می رود.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۵
حمید شهیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی